Na een jaar stilte luidt Electron een nieuw tijdperk in. Deze nieuwe tentoonstelling hoort daar bij: drie kunstenaars die elk een ander perspectief op de mens van de toekomst geven. Op drie manieren verbeelden zij 'hoop' - zonder de realiteit uit de weg te gaan.
Human Kind
|
bezoekers informatie |
Openingstijden: Elke vrijdag 12:00 - 23:00 uur, groepen vanaf 5 personen op afspraak
Gratis entree Bezoekadres: MotMot gallery, Belcrumweg 19, 4815 HA, Breda |
kunstenaars
Joop Bongaerts
In zijn werk streeft Bongaerts naar perfect realisme, waarbij de wezens recht onder de ogen tot leven lijken te komen. Het vakmanschap dat Bongaerts in zijn werk laat zien, wordt vaak gebruikt in de filmindustrie. Wat we zien op onze streamingkanalen, in de bioscoop of in een game is het eindresultaat van een lang ontwerpproces waarin kunstenaars op zoek zijn naar de perfecte beelden of personages. Deze zoektocht naar de juiste beeldtaal bij de ontwikkeling van een film of game, is de ruimte waar technische vaardigheden, vakmanschap en creativiteit samenkomen. Bongaerts zijn werk is populair en herkenbaar. Tegelijkertijd wil hij zich autonomer ontwikkelen en de vernieuwing opzoeken. Voor deze tentoonstelling geven Electron en CrossArts hem de opdracht om de nieuwe Homo universalis te creëren, die gebaseerd is op zowel wetenschappelijke voorspellingen als op de angst voor het onvermijdelijke. Volg Joop Bongaerts Creations
|
Mel Chan
Geboren in een voormalige kolonie (Hong Kong) van het Britse rijk, groeide Mel op in een paradigm shift: van neoliberalisme naar totalitarisme naar ecologische crisis. “The End of the World” voor Mel Chan is veel meer dan een metafoor -- het is iets dat we kunnen omarmen, een 'probleem' waar we bij moeten blijven, zoals Haraway voorstaat. Haar artistiek onderzoek traceert ingewikkelde relaties tussen onze dystopische situatie en erfenissen van het koloniale verleden en het (neo)koloniale heden. Haar werk omvat participatieve performances, hypnotherapie, verhalen vertellen, schilderen én video: ze begeleiden mensen niet alleen om met crisis te leven, ze zijn ook erkenning van historische oorzakelijkheid, evenals remedies voor (door de staat veroorzaakte) geheugenverlies. Gevestigd in Nederland, exposeerde ze in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Schotland. Ze studeerde in 2019 af aan de Master Artistic Research aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (KABK) en heeft een dubbele major in Filosofie en Vergelijkende Literatuurwetenschap van de Universiteit van Hong Kong. Volg Mel Chan
|
Pascal Bastiaenen
Pascal Bastiaenen (Den Bosch, 1981) is een schilder pur sang met een fabuleuze techniek die doet denken aan de Oude Hollandse meesters. Zijn werk kenmerkt zich door een maatschappijkritische thematiek, geschilderd met een realistisch toets. Zijn thema’s refereren aan de economische crisis en politiek beleid. Volg Pascal Bastiaenen
|
QUIET Breda
Quiet Breda vertelt de verhalen van mensen in armoede, met veel humor en aandacht voor (veer)kracht en talenten die altijd aanwezig zijn. Daarnaast verzacht Quiet het leven in armoede met behulp van gesponsorde producten en diensten van lokale ondernemers, zoals een community member vertelde: "Jullie laten mensen in armoede weer even gewoon mens zijn". Door weer even mens te zijn sta je sterker in je situatie en dat is voor ons duurzame menselijkheid.
Om aandacht de vragen voor (stille) armoede werd de armoede glossy Quiet 500 gemaakt. In de expositie zijn de prikkelende "advertenties" uit de glossy te zien die op humoristische wijze een licht schijnen op leven in armoede. Volg Quiet
|
Quiet 500 tentoonstelling mede mogelijk gemaakt door CrossArts
|